Regulamin Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego
- 21
ZASADY OGÓLNE
- Szkolny Budżet Partycypacyjny (SBP) jest organizowany w I LO im. Władysława Broniewskiego w Świdniku
- Na realizację zwycięskich projektów jest 2000 zł pochodzących z SBP
- SBP zarządza szkolny zespół roboczy (SZR) złożony z przedstawicieli i przedstawicielek:
- Dyrekcji Szkoły,
- nauczycieli,
- rodziców/Rady Rodziców,
- uczniów,
- Nad pracą Szkolnego Zespołu Roboczego (SZR) czuwa koordynator(ka) SBP, który również:
- dba o prawidłowy przebieg SBP,
- wspiera w pisaniu i promowaniu projektów,
- SBP przebiega zgodnie z harmonogramem, który znajduje się w załączniku nr 1.
PISANIE I SKŁADANIE PROJEKTÓW
- Można składać następujące typy projektów:
- inwestycje (np. remonty, prace ogrodowe),
- zakupy (np. wyposażenie klas),
- Projekty muszą być zgodne z prawem i statutowymi zadaniami szkoły oraz nie mogą naruszać planów szkoły. Wszystkie projekty muszą być zgodne z powszechnie przyjętymi normami społecznymi oraz prezentować wysoki poziom kultury osobistej. Projekty nie mogą zawierać treści obraźliwych, dyskryminujących, wulgarnych ani naruszających dobre obyczaje.
- Projekty muszą być zlokalizowane na terenie należącym do I LO w Świdniku.
- Projekty muszą obejmować całość kosztów związanych z ich realizacją.
- Projekty muszą być możliwe do realizacji do 31.05.2025 r.
- Efekty projektów muszą być ogólnodostępne, czyli powinna móc z nich korzystać cała społeczność szkolna.
- W ramach SBP przewidziano maksymalną pulę na pojedynczy projekt w wysokości 2000 zł.
- Projekty składać mogą:
- uczniowie i uczennice,
- rodzice,
- nauczyciele i nauczycielki,
- dyrekcja szkoły,
- pozostali pracownicy i pracownice szkoły,
- Projekty można składać:
- pojedynczo,
- grupowo
- Jedna osoba/grupa może zgłosić dowolną liczbę projektów.
- Projekty należy składać w wersji papierowej na wzorze, który znajduje się w załączniku nr 2, dostępnym w pokoju nauczycielskim.
WERYFIKACJA PROJEKTÓW
- Projekty weryfikują członkowie SZR i inne osoby przez nich wyznaczone.
- Projekty są sprawdzane pod kątem poprawności i zgodności z regulaminem, a także trafności oszacowania kosztów ujętych w projekcie.
- Jeśli projekt zawiera niejasności, błędy lub braki uniemożliwiające jego realizację, członkowie SZR zwracają go do poprawy, dając wskazówkę, co należy zmienić.
- Jeśli projekty ze sobą kolidują, bo dotyczą podobnej sprawy lub miejsca, członkowie SZR zwracają je autorom, dając wskazówkę, co można zrobić, by uniknąć kolizji (np. napisać wspólnie jeden projekt lub zmienić miejsce realizacji).
- Czas na poprawę projektu wynosi 7 dni. Niepoprawione projekty nie są dalej rozpatrywane.
- Projekty, które zawierają treści powszechnie uznawane za obraźliwe, które dyskryminują osobę lub grupę lub mogą być odebrane jako społecznie naganne, nie są rozpatrywane.
- Wyniki weryfikacji, w tym przede wszystkim listę dopuszczonych do etapu wyboru, zatwierdza SZR. Koordynator(ka) SBP przekazuje je autorom projektów, a następnie publikuje na mediach społecznościowych szkoły oraz na tablicy informacyjnej listę losowo ułożonych projektów dopuszczonych do etapu wyboru oraz projektów odrzuconych wraz z uzasadnieniem odrzucenia.
- Autorzy odrzuconych projektów mają prawo do odwołania od wyników weryfikacji SZR w ciągu 3 dni od dnia ich opublikowania. Ponownej weryfikacji projektu dokonują nauczyciele, którzy są koordynatorami SBP. Od tej weryfikacji nie ma już odwołania.
PROMOCJA PROJEKTÓW
- Projekty, które przeszły do etapu wyboru, można promować wśród społeczności szkolnej, np. za pomocą plakatów i ulotek, a także podczas zorganizowanych w tym celu apeli szkolnych.
- SZR wskazuje miejsca na terenie szkoły, w których można wieszać plakaty i zostawiać ulotki.
WYBÓR PROJEKTÓW
- Wybór projektów odbywa się w drodze głosowania.
- Głosować mogą:
- uczniowie i uczennice,
- rodzice,
- nauczyciele i nauczycielki,
- dyrekcja szkoły,
- pozostali pracownicy i pracownice szkoły,
- Można głosować na jeden projekt, mieszczący się w kwocie SBP, czyli w 2000 zł.
- Głosowanie odbywa się za pomocą karty papierowej w systemie ze standardową urną.
- Głosowanie jest tajne.
OGŁOSZENIE WYNIKÓW I REALIZACJA PROJEKTÓW
- Do realizacji przechodzi jeden projekt, który dostanie największą liczbę głosów i mieści się w kwocie SBP.
- Koordynator(ka) SBP publikuje wyniki na mediach społecznościowych szkoły oraz na tablicy informacyjnej wraz z podaniem informacji o liczbie uzyskanych głosów, a następnie czuwa nad terminową realizacją zwycięskich projektów.
ZMIANY REGULAMINU
- W uzasadnionych przypadkach SZR może zmienić regulamin, niezwłocznie informując o tym społeczność szkolną poprzez umieszczenie komunikatu na tablicy informacyjnej, w mediach społecznościowych oraz na stronie szkoły.
DOBROWOLNOŚĆ
- Udział w każdym etapie SBP jest dobrowolny i nie wiąże się z gratyfikacją za składanie projektów, udział w głosowaniu itp.
Pliki do pobrania:
- regulamin Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego
- załącznik nr 1 - harmonogram
- załącznik nr 2 - Projekt do Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego