tarcza 2024

Wydarzenia z życia 1LO

Lekcja fizyki na UMCS

Lekcja fizyki na UMCS

W piątek 26 kwietnia uczniowie klasy 1i CyberMil uczestniczyli w warsztatach z fizyki na UMCS. W trakcie zajęć przeprowadzali doświadczenia z mechaniki i optyki.

29 kwietnia 2024
debata o przyszłości wody

W Światowym Dniu Ziemi debata o przyszłości wody

W piątek, 26 kwietnia uczniowie klasy 1B obchodzili Dzień Ziemi biorąc udział w debacie oksfordzkiej pt. "Co będzie z wodą na Ziemi?", w której naukowcy zaprezentowali swoje poglądy na temat stanu wody i przyszłości jej zasobów.

29 kwietnia 2024
Pożegnanie maturzystów

Pożegnanie maturzystów

26 kwietnia cała społeczność szkolna pożegnała uczniów klas IV. Zakończenie nauki w liceum to moment sprzyjający wielu ważnym podsumowaniom.

28 kwietnia 2024
Pożegnanie ze szkołą w Teatrze Roma

Pożegnanie ze szkołą w Teatrze Roma

Tuż przed zakończeniem roku szkolnego i przed maturą, 24 kwietnia miała miejsce wyjątkowa, niezapomniana i pożegnalna wycieczka uczniów klas 4a i 4c do Warszawy. W Teatrze Roma mieli okazję uczestniczyć w spektaklu "We Will Rock You" w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego. Uczniom towarzyszyły wychowawczynie panie B. Piskor i D. Grymuza.

25 kwietnia 2024
Humanistyczne sukcesy uczniów Bronka

Humanistyczne sukcesy uczniów Bronka

Mamy przyjemność poinformować, że uczniowie I Liceum powrócili z kolejnych konkursów z dużymi sukcesami.

Bartek Sawczuk został finalistą Ogólnopolskiej Olimpiady Przedmiotowej „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1768-1864” i tym samym uzyskał zwolnienie z egzaminu maturalnego z historii .

24 kwietnia 2024
Udany debiut Wiktorii Denis

Udany debiut Wiktorii Denis

Racibórz... pewnie niewielu z Was słyszało o tym mieście znajdującym się w województwie śląskim. 19 kwietnia to urokliwe miasteczko rozbrzmiało hiszpańską muzyką. Swój wokal miała okazję przedstawić uczennica klasy 2c - Wiktoria Denis.

23 kwietnia 2024
Dzień Języków Obcych w Bronku

Dzień Języków Obcych w Bronku

18 kwietnia nauczyciele języków obcych wraz z uczniami zorganizowali po raz kolejny projekt lingwistyczny – Dzień Języków Obcych. W czterech salach lekcyjnych w ciągu trzech godzin licealiści pracowali ze swoimi młodszymi kolegami ze szkół podstawowych nad zagadnieniami z języka angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego i rosyjskiego.

19 kwietnia 2024

Dwa brązowe medale dla piłkarzy i piłkarek nożnych

10 i 11 kwietnia miały miejsce powiatowe rozgrywki Licealiady w piłkę nożną dziewcząt i chłopców. Obydwie drużyny z naszej szkoły zajęły III miejsce.

16 kwietnia 2024

“Celem szkoły jest szkolenie młodych ludzi
w zakresie kształcenia się przez całe życie”

W pierwszym etapie tegorocznej edycji konkursu wzięły udział dwie osoby z naszej szkoły: Patrycja Siłuch – uczennica klasy Id oraz Konrad Żuchowicz – uczeń klasy IIIa. Konrad przeszedł do kolejnego etapu konkursu, gratulujemy!

Na tym etapie uczniowie z różnych szkół z całej Polski odpowiadali na 60 pytań w języku polskim i 20 pytań po angielsku.

Pytania miały formę testu wielokrotnego wyboru, obejmującego takie dziedziny jak kultura, popkultura, historia, amerykański system polityczny, bieżąca sytuacja społeczno-gospodarcza, stosunki polsko-amerykańskie, system edukacji, geografia, "słynne cytaty", sport.

Liczbę prawidłowych odpowiedzi obliczył komputer. 60 uczestników pierwszego etapu, którzy uzyskali najwięcej punktów zakwalifikowało się do etapu drugiego. Będzie on polegał na napisaniu eseju na jeden z 15 tematów.

Etap II – przykładowe tematy wypowiedzi pisemnej

1. W powieści W Ameryce Susan Sontag daje wyraz swojej fascynacji Heleną Modrzejewską, jako wielką aktorką działającą w obcym kraju, środowiskiem polskich emigrantów w Ameryce oraz samym zjawiskiem emigracji. Mimo oczywistego związku z osobą Modrzejewskiej, książka nie pretenduje do bycia jej biografią, o czym świadczy chociażby nadanie bohaterom fikcyjnych nazwisk. Zrecenzuj tę książkę, jako dzieło literatury, a także odnieś się do sposobu przedstawienia dylematów życiowych bohaterki i jej otoczenia. Czy, i w jakim stopniu, fakt, iż Susan Sontag czuła się bardziej Europejką niż Amerykanką, mógł wpłynąć na jej sposób widzenia opisywanych przybyszy zza oceanu?

2. Przedstaw ewolucję sytuacji i świadomości czarnych mieszkańców Ameryki na tle kolejnych etapów zdobywania równych praw przez Afroamerykanów - od zniesienia niewolnictwa do wyboru czarnoskórego polityka na stanowiska prezydenta USA. Weź pod uwagę ważne dla tego procesu dzieła literatury, znaczące historie karier wybitnych czarnych artystów oraz istotne wydarzenia polityczne i społeczne.

3. Na podstawie informacji zaczerpniętych z prasy i innych źródeł (internetu, filmu Mariny Zenovich „Polański: ścigany i pożądany”, itp.) na temat „sprawy Polańskiego” przedstaw w punktach: a) argumenty przemawiające za uchyleniem zarzutów stawianych Polańskiemu przez kalifornijski sąd: b) argumenty przemawiające za potrzebą postawienia go przed sądem. Biorąc te argumenty pod uwagę, jakie, twoim zdaniem, byłoby najlepsze rozwiązanie tej trudnej sprawy?

/tekst B.Piskor/

Certyfikaty

  • Najlepsza szkoła w województwie w rankingu Perspektyw za rok szkolny 2022/2023 „BRĄZOWA TARCZA" - ranking tworzony na podstawie wyników egzaminów maturalnych oraz sukcesów w olimpiadach, 26 miejsce w województwie lubelskim i 1 miejsce w powiecie świdnickim

18 stycznia 2024