podstrony 1 LO

Dzień Liczby Pi

13, 14 oraz 20 marca gościliśmy w naszej szkole uczniów klas ósmych ze szkoły podstawowej nr 3, 5, 7 ze Świdnika oraz ze szkół podstawowych z Trawnik i Mełgwi. Okazją do spotkania były warsztaty matematyczne z okazji Dnia Liczby Pi, które organizowane są od kilku lat cyklicznie. W czasie warsztatów skupiliśmy się na utrwaleniu wiadomości związanych z egzaminem ósmoklasisty.

Zajmowaliśmy się zagadnieniami związanymi z dowodzeniem podzielności liczb, zastosowaniem własności trójkątów w rozwiązywaniu zadań z geometrii oraz rozwiązywaniu zadań tekstowych.

Warsztaty wraz z nauczycielami p. M. Noskowicz, p. S. Stefańczykiem, p. J. Jaśkowskim prowadzili uczniowie: Anna Pawlak 3A, Maciej Maciocha 3A, Daniel Gębal 3A, Filip Klusek 3A, Kornel Łapan 3A, Michał Czeczko 2A, Zuzanna Jeleń 2A, Rafał Janulewicz 2A, Emil Matys 2A, Szymon Piwko 2A, Bartosz Wołowiec 2A, Aleksandra Dumała 1D, Dominika Chyrchel 1D, Natalia Stachyra 1D, Martyna Szadura 1D, Julka Rejmak 1D, Kinga Wesołowska 1D, Zuzia Gremlas 1D, Nikola Wiewiórka 1D.

14 marca odbył się także  turniej „Kocham Cię matmo” dla uczniów klas matematycznych, na którym pojawiły się zagadki i zadania matematyczne. Turniej prowadzili uczniowie: Amelia Jasińska 1A, Maksymilian Królik 1A, Amelia Jopa 1A, Aniela Borowiec 1A, Zofia Pędzisz 1A.

Z kolei 17 marca licealistów z klas matematycznych 2A, 3A, 4A odwiedził pracownik Wydziału Matematyki UMCS, aby wygłosić wykłady „Paradoksy rachunku prawdopodobieństwa” oraz „Czy statystykom można wierzyć”. Dr P. Kowalski mówił o przestrzeniach probabilistycznych, klasycznej definicji prawdopodobieństwa dla zbiorów skończonych oraz geometrycznej definicji prawdopodobieństwa dla zbiorów nieskończonych. Na przykładach wytłumaczył Paradoks Monty’ego Halla, Paradoks Bertranda. Natomiast w trakcie wykładu na temat statystyki poruszony był problem statystyki jako narzędzia manipulacji i mijania się z rzeczywistością. Na przykładzie tworzenia badania opinii społecznych, sondażu naukowiec tłumaczył dlaczego próba części populacji wnioskuje o upodobaniach całej populacji, a także dlaczego w każdym badaniu statystycznym występuje błąd statystyczny związany z rachunkiem prawdopodobieństwa.