tarcza 2024

Wydarzenia z życia 1LO

Letni obóz CyberMil w WAT

Letni obóz CyberMil w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie

W dniach 8-12 lipca uczniowie klasy 2i CyberMil wzięli udział w letnim obozie naukowym w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie.

15 lipca 2024
Wspomnienie o Stasiu Stefańczyku

Wspomnienie o Stasiu Stefańczyku, nauczycielu matematyki, dyrektorze „Bronka” i naszym koledze.

„Dopóki Ziemia kręci się
dopóki jest tak czy siak …” (Bułat Okudżawa „Modlitwa”)
będziemy Stasiu wspominali Cię, myśleli o Tobie i pamiętali.

08 lipca 2024
Letni obóz CyberMil

Letni obóz CyberMil w Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu

W dniach 1-5 lipca uczniowie klasy 3i Cybermil wzięli udział w obozie naukowym w Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu.

06 lipca 2024
Stypendyści Starosty Powiatu Świdnickiego

Stypendyści Starosty Powiatu Świdnickiego

Wakacyjny czas można zacząć bardzo różnie. Najlepsi uczniowie na przykład zaczęli go od uczestnictwa w sesji Rady Powiatu, na której  starosta Waldemar Jakson wręczył Natalce Ostrzyżek i Bartkowi Sawczukowi listy gratulacyjne w związku ze stypendiami starosty.

27 czerwca 2024
Zakończenie roku klas pierwszych i drugich

Zakończenie roku 2023/2024

Rok szkolny dobiegł końca. Nikt w I Liceum oczywiście nie cieszy się z takiego obrotu sprawy, bo jak tu funkcjonować bez nauki, bez Bronka … Niemniej jednak stało się. Z tej okazji uczniowie i nauczyciele spotkali się na uroczystości zakończenia nauki. Towarzyszyli im goście: starosta powiatu świdnickiego p. Waldemar Jakson, płk Jerzy Porębiak – przedstawiciel RCI w Krakowie, por. Karol Pilaszkiewicz, reprezentujący Wojskowe Centrum Rekrutacji w Lublinie.

21 czerwca 2024
Kryptonim Klasztor. Dopaść Pileckiego

Wokół filmu „Kryptonim Klasztor. Dopaść Pileckiego”

19 czerwca w MOK odbyła się projekcja filmu dokumentalnego pt. "Kryptonim Klasztor. Dopaść Pileckiego". Reżyserem  filmu był Tadeusz Płużański, prywatnie syn wojennego konspiratora, bliskiego współpracownika Rotmistrza Pileckiego. 

20 czerwca 2024
Konkurs "Niemiecki z KUL"

Konkurs "Niemiecki z KUL" rozstrzygnięty

Konkurs "Niemiecki z KUL" został  rozstrzygnięty. Laureatką II miejsca została Katarzyna Kabala z klasy 2c.

20 czerwca 2024
Pieniny 2024

W słońcu, w deszczu i we mgle … Pieniny 2024

Koniec roku za pasem, a nasi pierwszoklasiści wczuli się już w wakacyjny klimat podczas podróży w Pieniny.

W dniach 12-14 czerwca eksplorowali tamtejsze tereny. Pierwszego dnia wyruszyliśmy ku niezapomnianej przygodzie.

19 czerwca 2024

“Celem szkoły jest szkolenie młodych ludzi
w zakresie kształcenia się przez całe życie”

W pierwszym etapie tegorocznej edycji konkursu wzięły udział dwie osoby z naszej szkoły: Patrycja Siłuch – uczennica klasy Id oraz Konrad Żuchowicz – uczeń klasy IIIa. Konrad przeszedł do kolejnego etapu konkursu, gratulujemy!

Na tym etapie uczniowie z różnych szkół z całej Polski odpowiadali na 60 pytań w języku polskim i 20 pytań po angielsku.

Pytania miały formę testu wielokrotnego wyboru, obejmującego takie dziedziny jak kultura, popkultura, historia, amerykański system polityczny, bieżąca sytuacja społeczno-gospodarcza, stosunki polsko-amerykańskie, system edukacji, geografia, "słynne cytaty", sport.

Liczbę prawidłowych odpowiedzi obliczył komputer. 60 uczestników pierwszego etapu, którzy uzyskali najwięcej punktów zakwalifikowało się do etapu drugiego. Będzie on polegał na napisaniu eseju na jeden z 15 tematów.

Etap II – przykładowe tematy wypowiedzi pisemnej

1. W powieści W Ameryce Susan Sontag daje wyraz swojej fascynacji Heleną Modrzejewską, jako wielką aktorką działającą w obcym kraju, środowiskiem polskich emigrantów w Ameryce oraz samym zjawiskiem emigracji. Mimo oczywistego związku z osobą Modrzejewskiej, książka nie pretenduje do bycia jej biografią, o czym świadczy chociażby nadanie bohaterom fikcyjnych nazwisk. Zrecenzuj tę książkę, jako dzieło literatury, a także odnieś się do sposobu przedstawienia dylematów życiowych bohaterki i jej otoczenia. Czy, i w jakim stopniu, fakt, iż Susan Sontag czuła się bardziej Europejką niż Amerykanką, mógł wpłynąć na jej sposób widzenia opisywanych przybyszy zza oceanu?

2. Przedstaw ewolucję sytuacji i świadomości czarnych mieszkańców Ameryki na tle kolejnych etapów zdobywania równych praw przez Afroamerykanów - od zniesienia niewolnictwa do wyboru czarnoskórego polityka na stanowiska prezydenta USA. Weź pod uwagę ważne dla tego procesu dzieła literatury, znaczące historie karier wybitnych czarnych artystów oraz istotne wydarzenia polityczne i społeczne.

3. Na podstawie informacji zaczerpniętych z prasy i innych źródeł (internetu, filmu Mariny Zenovich „Polański: ścigany i pożądany”, itp.) na temat „sprawy Polańskiego” przedstaw w punktach: a) argumenty przemawiające za uchyleniem zarzutów stawianych Polańskiemu przez kalifornijski sąd: b) argumenty przemawiające za potrzebą postawienia go przed sądem. Biorąc te argumenty pod uwagę, jakie, twoim zdaniem, byłoby najlepsze rozwiązanie tej trudnej sprawy?

/tekst B.Piskor/

Certyfikaty

  • Najlepsza szkoła w województwie w rankingu Perspektyw za rok szkolny 2022/2023 „BRĄZOWA TARCZA" - ranking tworzony na podstawie wyników egzaminów maturalnych oraz sukcesów w olimpiadach, 26 miejsce w województwie lubelskim i 1 miejsce w powiecie świdnickim

18 stycznia 2024