tarcza 2024

Wydarzenia z życia 1LO

GIS DAY 2024

GIS DAY 2024

W środę 20 listopada uczniowie klasy geograficznej, 2B uczestniczyli w warsztatach oraz prelekcjach zorganizowanych z okazji 25 edycji GIS Day przez Studenckie Koło Naukowe Geoinformatyków GeoIT na wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS. 

21 listopada 2024
Profilaktyczny listopad pełen ciekawych projektów

Profilaktyczny listopad pełen ciekawych projektów

Listopad jest miesiącem profilaktyki. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w szeregu bardzo wartościowych projektów.

20 listopada 2024
Dzień Zwierzoluba

Dzień Zwierzoluba. Reaktywacja

15 listopada upłynął w naszej Szkole w miłym towarzystwie zwierzęcych pupili, prelekcji zachęcających do ochrony praw zwierząt i szkolnej Bronkoliady, w której naprzeciwko siebie stanęły drużyny Uczniów (Piotrek Woźniak, Natalka Stachyra,  Szymon Bożek, Ala Stachura i Franek Tatarczak) i Nauczycieli (Piotr Abramowicz,  Aneta Jagieła, Gracja Fijałkowska, Magdalena Wytrzyszczewska i Adam Kuna). W szkolne progi zawitały ukochane mruczki i psy, a nawet patyczaki, które z ciekawością przyglądały się pracy na lekcjach.

16 listopada 2024
Día de Muertos

Día de Muertos po hiszpańsku

Dźwięczne pieśni, energiczne tańce, kapelusze i kwiaty. 13 listopada nasza szkoła przeniosła się w świat meksykańskiej kultury. Uczniowie Bronka mieli okazję bliżej poznać tradycje Día de Muertos, czyli dnia zmarłych w Meksyku.

14 listopada 2024
Pamięć o Niepodległej

Pamięć o Niepodległej

Zabory przerwały byt polityczny kraju, ale nie zniszczyły ducha w narodzie. To stwierdzenie towarzyszyło społeczności szkolnej, która 8 listopada wzięła udział w akademii poświęconej 106.rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

12 listopada 2024
W szkolnej ławce jak na uczelni

W szkolnej ławce jak na uczelni

7 listopada był w naszym Liceum dniem zdecydowanie akademickim. A to za sprawą wykładu i debaty, w których wzięli udział nasi uczniowie.

12 listopada 2024
sesja Młodzieżowej Rady Miasta

I sesja Młodzieżowej Rady Miasta z przewodnictwem Oliwii Nowackiej

7 listopada odbyły się obrady I sesji Młodzieżowej Rady Miasta Świdnik VIII kadencji. Z naszej szkoły mandaty otrzymały Hanna Bryguła, Karolina Kowalik oraz Oliwia Nowacka.

08 listopada 2024
EUROSCOLA 2025

EUROSCOLA 2025

Nasza szkoła bierze udział w konkursie EUROSCOLA 2025

06 listopada 2024

“Celem szkoły jest szkolenie młodych ludzi
w zakresie kształcenia się przez całe życie”

W pierwszym etapie tegorocznej edycji konkursu wzięły udział dwie osoby z naszej szkoły: Patrycja Siłuch – uczennica klasy Id oraz Konrad Żuchowicz – uczeń klasy IIIa. Konrad przeszedł do kolejnego etapu konkursu, gratulujemy!

Na tym etapie uczniowie z różnych szkół z całej Polski odpowiadali na 60 pytań w języku polskim i 20 pytań po angielsku.

Pytania miały formę testu wielokrotnego wyboru, obejmującego takie dziedziny jak kultura, popkultura, historia, amerykański system polityczny, bieżąca sytuacja społeczno-gospodarcza, stosunki polsko-amerykańskie, system edukacji, geografia, "słynne cytaty", sport.

Liczbę prawidłowych odpowiedzi obliczył komputer. 60 uczestników pierwszego etapu, którzy uzyskali najwięcej punktów zakwalifikowało się do etapu drugiego. Będzie on polegał na napisaniu eseju na jeden z 15 tematów.

Etap II – przykładowe tematy wypowiedzi pisemnej

1. W powieści W Ameryce Susan Sontag daje wyraz swojej fascynacji Heleną Modrzejewską, jako wielką aktorką działającą w obcym kraju, środowiskiem polskich emigrantów w Ameryce oraz samym zjawiskiem emigracji. Mimo oczywistego związku z osobą Modrzejewskiej, książka nie pretenduje do bycia jej biografią, o czym świadczy chociażby nadanie bohaterom fikcyjnych nazwisk. Zrecenzuj tę książkę, jako dzieło literatury, a także odnieś się do sposobu przedstawienia dylematów życiowych bohaterki i jej otoczenia. Czy, i w jakim stopniu, fakt, iż Susan Sontag czuła się bardziej Europejką niż Amerykanką, mógł wpłynąć na jej sposób widzenia opisywanych przybyszy zza oceanu?

2. Przedstaw ewolucję sytuacji i świadomości czarnych mieszkańców Ameryki na tle kolejnych etapów zdobywania równych praw przez Afroamerykanów - od zniesienia niewolnictwa do wyboru czarnoskórego polityka na stanowiska prezydenta USA. Weź pod uwagę ważne dla tego procesu dzieła literatury, znaczące historie karier wybitnych czarnych artystów oraz istotne wydarzenia polityczne i społeczne.

3. Na podstawie informacji zaczerpniętych z prasy i innych źródeł (internetu, filmu Mariny Zenovich „Polański: ścigany i pożądany”, itp.) na temat „sprawy Polańskiego” przedstaw w punktach: a) argumenty przemawiające za uchyleniem zarzutów stawianych Polańskiemu przez kalifornijski sąd: b) argumenty przemawiające za potrzebą postawienia go przed sądem. Biorąc te argumenty pod uwagę, jakie, twoim zdaniem, byłoby najlepsze rozwiązanie tej trudnej sprawy?

/tekst B.Piskor/

Certyfikaty

  • Brązowa Europejska Szkoła Praworządności RP

    Tytuł przyznawany placówkom, w którym edukacja społeczna, europejska, prawna, z dziedziny praw człowieka i historyczna stoi na wysokim poziomie

06 września 2024